“Het bakkersvak zit Paul Berntsen in het bloed. Hij vormt al de vijfde generatie bakkers binnen de familie. Na zijn bakkersopleiding deed hij op uiteenlopende plaatsen ervaring op met het vak, om in 1992 een bakkerij in Didam over te nemen.”
Het verhaal, de historie achter de kampioensbakker uit Didam.
Een ander verhaal van Paul uit het blog:
“…veel spannender lijkt het mij om als er straks van die goud gele aren staan te wuiven in de wind om er met de kids naar toe te fietsen en er een hand vol tarwe korrels handmatig af te halen en deze in de mond te stoppen en er flink op te kauwen om te kijken of er een soort van kauwgum ontstaat waar je bellen van kunt blazen, als dat lukt dan weet ik al wel zeker dat we er goed en vooral lekker brood van kunnen bakken.”
Kun je een beeld vormen van Paul?
Ik wel.
Ik zie een klein ventje die het vak leert in het bedrijf van de familie met veel historie en ervaring. Nieuwe kennis haalt hij in de opleiding. Passie is het laatste ingredient die van hem meer dan een bakker maken. De passie over het korenveld, het betrekken van zijn gezin bij deze passie en het goede behouden.
Zijn verhaal begint te leven in mijn hoofd. Mijn hersenen maken verhalen van de woorden en ik bedenk er mijn eigen beelden bij.
Wist je dat als je verhalen vertelt op je site 50% meer mensen dat over langere termijn onthouden?
John Medina vertelt in zijn boek Brain Rules over een onderzoek waarin 63% van de proefpersonen zich afbeeldingen konden herinneren die ze een jaar geleden hadden gezien. Van informatie die ze hadden gehoord of gelezen – zonder afbeeldingen of beeldende taal – kon maar 10% het herinneren.
Wil jij dat mensen volgende week nog weten wie jij bent, dat ze je website hebben bezocht dus? Vertel dan een beeldend verhaal. Beschrijf kleurige details waarmee mensen in gedachten het schilderij kunnen inkleuren.
Kun je hierbij een beeld vormen?
… en de verantwoordelijke personen binnen de organisaties aan wie wij onze producten en diensten leveren. Comfoor stelt daarom altijd dit partnerschap voorop. Zo weet iedereen wat er van elkaar verwacht mag worden en blijven alle partijen in de distributieketen open communiceren. Deze manier van werken optimaliseert het eindresultaat bij…
Deze tekst staat op de voorkant van de website van Comfoor dat een product maakt om mensen te helpen. Ik lees het meerdere keren en kan maar geen beeld vormen. Dit terwijl ik een goed beeld heb van het bedrijf want ik heb er 4 jaren gewerkt.
De gebruikte woorden zijn te abstract. Jij en ik hebben een ander beeld bij partnerschap of distributieketen. Terwijl we allebei een vergelijkbaar beeld zullen schetsen van “goud gele aren staan te wuiven in de wind”. Wat zie jij?
Geen wonder dat Aartjan van Erkel in zijn boek een hoofdstuk heeft besteed aan de kracht van het verhaal. Het hoofdstuk had van mij nog wel wat langer gemogen
Welke boeken onthoud je beter?
Dit is ook de reden dat ik het boek Radical Edge (aff) van Steve Farber me nog goed kan herinneren een jaar nadat ik het heb gelezen, het is een prachtig verhaal. Afgelopen jaren heb ik veel boeken gelezen en ze gaan over marketing, social media, leiderschap, doelgroep, ondernemen… De boeken die lezen als een verhaal, zijn mij het beste bij gebleven.
Geen wonder dat ik op dit moment de teksten dit ik al geschreven had voor Kies je doelgroep (aff) opnieuw aan het schrijven ben. Het moeten verhalen worden, een verhaal dat je pakt en dat je telkens weer wilt oppakken om verder te lezen. Een verhaal dat je na een jaar nog kent.
En dan behouden wat er al is, zoals Marijn te Kolsté gisteren in ons Skype gesprek zei:
“… jij vertelt het op zo’n manier dat mensen zoals ik het allemaal begrijpen.”
Een verhaal in spreektaal, met woorden waarvan iedereen zich ongeveer hetzelfde beeld kan vormen. Een potlood is voor iedereen ongeveer gelijk bijvoorbeeld. Energie roept bij iedereen een ander beeld op.
Wat is jouw verhaal?
Hoe zit het met jouw website. Vertel je een verhaal over je product, een verhaal op de ‘Over mij’ pagina, op de voorkant?
Achter elk bedrijf schuilt een verhaal. Het verhaal waarom je het bedrijf gestart bent. Het verhaal wat je miste in de markt. Hoe je hier gekomen bent. Hoe je op het idee van dit product bent gekomen.
En dan zijn er nog de verhalen over jou. Verhalen die de klanten over jou vertellen. De ervaringen die ze hebben met je product of dienst. Dit zijn krachtige verhalen. Gebruik ze.
Laat de klant zijn of haar vertellen over de ervaring met jou en plaats ze op je site.
Dit zijn enkele punten uit het boek Verleiden op internet van Aartjan van Erkel. Ik heb het bijna uit, er volgt dus nog meer.
Credit: foto nggalai
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties