Bouw een beter platform voor meer klanten – deel 1
- By : Ernohannink
- Category : Algemeen
Ongeveer een week geleden besloot ik mijn bestaande klanten iets te geven, omdat ze iets bij mij gekocht hadden.
Ze ontvangen daarom een serie e-mails voor een beter platform voor meer klanten.
Terwijl ik bezig was met het schrijven van deze e-mail serie bedacht ik me dat het ook een interessante serie is voor mijn site. Vandaar dat ik het nu ook met jou deel.
Een perfecte plek op het web – jouw Power Platform
Je krijgt in deze serie geen trucs om sneller te scoren in de zoekmachine of iets vergelijkbaars. Het nadeel van trucs is namelijk dat ze vaak maar tijdelijk werken. Dan gaat iedereen het doen en wordt het effect steeds minder.
Ik wil je anders laten nadenken over ondernemen en gezin. Zodat je zelf met creatieve ideeën komt. Daar heb je geen trucs voor nodig. Je bent immers ondernemer.
Voor deze serie gebruik ik de Golden Circle van Simon Sinek uit het boek Start with Why als basis. Zoals de titel van het boek al zegt, het gaat over de waarom vraag. Als ondernemer moet je altijd met de waarom vraag beginnen. Na Waarom, komt Hoe en dan pas Wat.
Klanten kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.
Wil je er meer over leren, Google dan maar eens op Golden Circle Simon Sinek.
Net als de Golden Circle gebruikt deze serie mijn magische getal drie. Je krijgt dus 3 artikelen in deze serie over jouw Power Platform. Ze zijn verdeeld in Waarom, Hoe en Wat.
Dit eerste artikel gaat dus over Waarom.
Met onder andere:
- Waarom een Power Platform
- Waarom zoeken we
- Waarom delen we
Ik help ondernemende coaches om tegelijk te bouwen aan haar/zijn bedrijf en aan haar/zijn gezin zonder dat ze er aan onderdoor gaan.
Altijd. Dat is mijn missie.
Mijn waarom.
Waarom een Power Platform?
In de strijd voor meer tijd voor je gezin wil ik de methode om klanten te krijgen optimaliseren. Dat draag ik dan weer over. Jij wilt klanten aantrekken. Je wilt dat ze zo veel mogelijk automatisch op je af komen.
Automatisch betekent overigens niet dat je er niets voor hoeft te doen. Het kost wel tijd en energie om het platform op te zetten en te onderhouden.
Het belangrijkste voordeel van zo’n platform is dat je in iedere publicatie maar één keer energie hoeft in te steken en blijvend komen er klanten op af.
Net als jij zoekt iedereen de oplossing voor haar/zijn probleem via het internet, via Google, Youtube en Amazon bijvoorbeeld.
Vandaar dat een online Power Platform van levensbelang is voor een ondernemer die zoekt naar de balans tussen bedrijf en gezin.
Met jouw Power Platform kom je in beeld als de doelgroep zoekt naar zijn/haar probleem.
Even met beide benen op de grond
Jouw Power Platform op het web betekent niet dat je geen contact meer hebt met klanten. Acquisitie speelt nog steeds een belangrijke rol voor jou.
Jij wilt zo veel mogelijk mensen helpen met jouw methode of product.
Het is belangrijk daarvoor contact te hebben met je potentiële klant.
Bij de lager geprijsde producten kunnen mensen voldoende vertrouwen van je krijgen op je Power Platform en daar direct kopen. Voor de producten of diensten van de hogere prijsklasse is bijna altijd persoonlijk contact nodig.
Jij moet de klant helpen de beslissing te nemen. Direct contact via de telefoon blijft belangrijk.
En ook daar speelt je Power Platform een belangrijke, voorbereidende, rol.
Jouw website en artikelen moeten de potentiële klant voldoende vertrouwen geven met jou contact op te nemen. Dan moet het directe contact overeenkomen met gevoel dat ze via je Power Platform hebben gekregen.
Hierdoor zijn ze al bijna klant en hoef je ze in het gesprek alleen nog maar dat laatste duwtje te geven. Dat laatste zetje om geholpen te worden heb je nodig.
Waarom zoeken we
Jouw doelgroep zoekt op het web naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Ze zoeken naar de beste oplossing. Met zo min mogelijk energie een maximaal resultaat.
Iedereen heeft wensen, behoeften en verlangens. Zo willen we bijvoorbeeld minder stress, minder conflicten, minder gedoe en minder onzekerheid. We willen ook meer liefde, geld, aanvaarding en meer vrije tijd. We zijn dus allemaal op zoek naar middelen die ons hierbij kunnen helpen.
Jij zoekt dat en je klanten dus ook.
Help ze dan de oplossing te vinden. Help ze door één of meerdere van deze wensen, behoeften of verlangens aan te spreken. Door er over te publiceren.
Delen van jouw publicaties
Wanneer je publiceert op jouw platform of een ander platform geeft het jouw doelgroep de kans dit te delen met anderen.
Er zijn vijf motivaties waarom mensen informatie delen op het web:
- om waardevolle en vermakelijke informatie te geven aan anderen
- om zichzelf en anderen uit te drukken
- onderhouden en versterken van verschillende relaties met anderen
- zelfvervulling
- om te laten zien welke interesses ze hebben
Bij deze motivaties horen zes persoonlijkheden.
Deze motivaties worden ook gebruikt om de inhoud van jouw Power Platform te delen met anderen.
Lees er meer over in dit artikel dat dieper ingaat op het onderzoek achter deze motivaties en persoonlijkheden (bron)
SEO en social media
Je hebt de afkorting SEO vast wel eens gezien. Het staat voor SEO, Search Engine Optimalisation. Ofwel zoekmachineoptimalisatie. Je maakt je site zo optimaal mogelijk voor de zoekmachine. Een uitgebreide wereld met veel tips en tricks.
Het belangrijkste wat jij van SEO kunt onthouden is, schrijf voor je klant en de zoekmachine volgt vanzelf. Focus op jouw doelgroep. Wat houd ze bezig. Wat zijn de worstelingen. Waarvoor zoeken ze een oplossing.
Als je continue interessante informatie voor jouw doelgroep publiceert en ze willen dit delen dan komt de zoekmachine vanzelf naar jouw Power Platform. Natuurlijk kun je dit met tips en trucs beter maken en versnellen, maar houd vooral de aandacht bij je klant. Dat is het meest belangrijke waar je mee bezig bent.
Meer klanten helpen.
De juiste klant.
Meer omzet bij de ideale klant.
Dit geldt ook voor de sociale netwerk sites als Facebook, Twitter en LinkedIn. Ze worden gebruikt door je doelgroep. Het is niet nodig dat je zelf heel actief bent op deze site om er voor te zorgen dat je klant de informatie van jouw Power Platform deelt met anderen.
Natuurlijk is het leuk zelf ook actief te zijn op deze sites. Je doet er interessante contacten op. Je vindt er interessante en leuke artikelen. Maar, het kost allemaal tijd en vermindert jouw focus op het uiteindelijke doel.
De focus ligt in eerste instantie bij het publiceren van waardevolle informatie op je site en deze inhoud te promoten. Zo veel mogelijk tijd besteden om van jouw site een Power Platform te maken.
Op dit moment heb je dus nog niet veel aandacht nodig voor SEO en social media. Je weet dat het er is en dat mensen er gebruik van maken, ook jouw doelgroep. Dat is voor nu voldoende.
Jouw doelgroep
Wie is jouw doelgroep? Heb je daar een goed beeld van?
Voor de duidelijkheid het is niet zo dat de doelgroep ontstaat. Jij kiest de doelgroep en door wat jij doet trek je deze aan. Dit kan dus onbewust, door te netwerken, communiceren en publiceren trek je bepaalde mensen aan. Dan kan het een tegenvaller zijn wie er uiteindelijk op je af komt.
Dit kan ook heel bewust. Jij kiest de klant en dan ga je uitzoeken wat ze bezig houdt. Wat zijn hun wensen, behoeften en verlangens. Hoe kun jij daar bij helpen.
Waar zoeken ze naar op het web. Welke oplossingen zoeken ze. En dan daarover publiceren op jouw platform.
Er zijn allemaal technische middelen om dit te onderzoeken, en deze gaan we hier nu niet bespreken.
We gaan terug naar de basis. Contact met de (potentiële) klant.
Ga in gesprek met je klant
Stel 4-5 vragen over waar je klant mee zit, waar worstelt je klant mee. Vraag niet wat kan ik nog voor je doen. Het is geen gesprek om te zien of je nog meer kunt verkopen aan deze klant.
Wees oprecht geïnteresseerd en vraag waar ze mee worstelt. Let ook op de taal en de woorden die ze gebruikt. Deze woorden ga jij ook gebruiken op jouw platform.
Actie!
Veel plezier.
Kijk uit naar het tweede artikel in deze serie van Bouw een beter platform, over “Hoe”.
Credit foto nextconference
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties