Zelfpromotie

Ondernemen

Heb jij net als veel andere mensen moeite om jezelf te promoten? Ben je bang om opschepperig over te komen? Dus jij hebt diverse kwaliteiten, maar die zijn pas zichtbaar als mensen jou zien werken? Of je hoopt steeds dat iemand anders jouw kwaliteiten promoot? Maar eigenlijk kan niemand jou beter promoten dan jijzelf. Ga daarom met dit artikel aan de slag en verbeter jouw vaardigheden rondom zelfpromotie.

Wat is zelfpromotie?

Wanneer we het woord letterlijk nemen dan is zelfpromotie de handeling waarbij jij jezelf promoot / jezelf aanprijst. Ik las een betere beschrijving van het woord en dat was:

“Zelfpromotie is dat je ervoor zorgt dat de juiste en relevante mensen leren over jouw skills en de waarde die jij die mensen kunt bieden. Op die manier kunnen deze mensen een goede keuze maken om jou te kiezen als de beste en meest geschikte persoon voor de klus of baan.”

Bij het solliciteren voor een baan is het logisch dat je de interviewers laat weten waarom jij de beste persoon bent voor die baan (alhoewel veel mensen het dan nog steeds moeilijk vinden). Maar tijdens een netwerkborrel of kennismakingsgesprek is het een stuk lastiger om jezelf te promoten. Maar doe je dit niet dan is de kans klein dat een potentiële opdrachtgever jou kiest voor het project of voor de klus.

Wat is moeilijk aan zelf-promotie?

Waarom hebben zoveel mensen moeite met zelf promotie? Hoe komt het dat je eigenlijk niet durft te zeggen dat je ergens goed in bent? Voor een groot deel komt dit vanwege onze opvoeding. En ander belangrijk aspect is de maatschappij / onze cultuur. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze spreekwoorden en veel voorkomende uitspraken:

  • niemand houdt van opscheppers
  • je moet je hoofd niet uitsteken boven het maaiveld / dan had hij z’n kop niet boven het maaiveld uit moet steken
  • doe maar gewoon, doe je al gek genoeg
  • bescheidenheid siert de mens
  • het komt irritant over als iemand erg vol van zichzelf is
  • wat heb ik een hekel aan die patsers
  • ik heb moeite met mensen die opscheppen & vissen naar complimentjes

In Nederland hebben wij meer moeite met “opscheppers” dan in bijvoorbeeld Amerika. Echter wanneer je niet duidelijk maakt waar jij goed in bent dan zal bijna niemand aan jou denken wanneer ze een expert nodig hebben voor iets.

Waarom is zelfpromotie belangrijk?

Wat is de reden dat we niet zo negatief moeten denken over zelfpromotie? Ik noem enkele voorbeelden:

  • uit cijfers blijkt dat minder dan 10% van de sollicitanten (die een sollicitatiebrief hebben gestuurd)  krijgen een uitnodiging voor een gesprek (dit geldt in zekere mate ook voor offerten)
  • wanneer anderen zichzelf ook gekwalificeerd vinden voor de klus dan moet je proberen op te vallen tussen deze andere mensen, net dat beetje extra hebben
  • zelfverzekerd zijn is gunstig bij het netwerken want 85% van de projecten / banen zijn verkregen via netwerken (1e en 2e graads)
  • onderzoek heeft uitgewezen: bij goede zelfpromotie krijg je eerder de baan en je zult jezelf ook bij die baan ook beter ontwikkelen / ontplooien
  • hoe beter je kunt uitleggen wat jouw talenten zijn en wat je in het verleden hebt bereikt, hoe eenvoudiger het is voor de ander om te bepalen of jij de juiste persoon bent voor de baan of de klus

Aan de slag met zelfpromotie

Stap 1: Probeer eens op te schrijven hoe je je onderscheidt van anderen. Wat maakt jou bijzonder? Wat is er bij bedrijven / klanten / relaties veranderd dankzij jouw inzet? Waar krijg je vaak complimenten over van anderen? Heb je wel eens iets gewonnen of gekregen voor een prestatie of actie? Is jouw lijst af? Denk dan goed na want er zijn vast nog een paar goede kwaliteiten die je van jezelf kunt opschrijven.

Stap 2: De volgende stap zal voor veel mensen lastig zijn. De uitkomst van deze stap is echter wel zeer waardevol. Stuur een e-mail aan 10 mensen waaronder vrienden, familie, collega’s en/of klanten. Vraag in die e-mail om 3 momenten waarin jij hen voor met iets geholpen hebt en hoe heb jij hen toen geholpen. En vraag welke 3 eigenschappen zij van jou echt waarderen.

Stap 3: Oefen om zelfverzekerd en met passie te praten over jouw kwaliteiten. Een techniek hiervoor is het gebruik van de denkbeeldige rugzak. Stop de uitkomst van stap 1 en 2 (hierin zit mogelijk overlap en die kun je dus samenvoegen) in deze denkbeeldige rugzak vol met zelfvertrouwen. Deze rugzak kun je gebruiken wanneer je aan het netwerken bent of wanneer je wat zelfvertrouwen kunt gebruiken bij bijvoorbeeld een presentatie of interview.

Stap 4: Oefen ook de kracht houding / het aannemen van de powerhouding. Zet jouw voeten stevig op de grond en iets uit elkaar. Plaats jouw vuisten redelijk krachtig in je zij, net boven jouw heup. Nu sta je heel stevig en sterk op de grond. Met deze fysieke houding verandert jouw fysiologie en groeit jouw zelfvertrouwen. Blijf een tijdje zo staan en je zult merken dat je je krachtiger gaat voelen.

Meer zelfvertrouwen krijgen zodat je minder moeite hebt met zelfpromotie is een kwestie van oefenen en trainen zoals je ook spieren moet trainen. Wanneer je dit volhoudt dan zul je merken dat positief over jezelf vertellen steeds beter gaat.

3 tips voor zelfpromotie zonder op te scheppen

Zelfpromotie zonder arrogant of vol van jezelf over te komen is natuurlijk niet eenvoudig. Totdat je het onder de knie hebt of wanneer je het nog steeds moeilijk vindt dan zijn hier nog 3 tips:

1. Laat anderen vertellen over jouw kwaliteiten. Wanneer anderen over jouw werk of je kwaliteiten vertellen dan komt dat meestal zeer geloofwaardig over en het voorkomt dat jij het gevoel hebt dat je staat op te scheppen. Mensen zie dit ook gelijk als bewijsmateriaal. Vraag klanten / collega’s of ze iets positiefs over jou willen schrijven en plaats dit met goedkeuring op jouw website of op Linkedin.
2. Het resultaat van de opdrachtgever / werkgever staat centraal. Vertel tijdens een gesprek niet alleen waar jij goed in bent maar welke waarde jij kunt bieden specifiek voor die klant en vraag daarbij ook naar het gewenste resultaat.
3. Wees oprecht. Blaas de zaken niet op. Vertel over resultaten die je in het verleden hebt bereikt zonder het groter te maken dan het was. Daarbij kun je aangeven wat je er zelf van geleerd hebt. Jouw gesprekspartner zal direct merken dat je de waarheid spreekt en oprecht bent. Ga ook niet ‘Bescheiden opscheppen’ want dat wordt niet gewaardeerd, voelt namelijk niet oprecht.

Succes met het verbeteren van jouw zelfpromotie.

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondernemen
Scam Alert gericht op Marketing bedrijven

Dit is een oplichtingswaarschuwing voor marketing bedrijven en marketeers. Deze specifieke dienstverleners zijn doelwit van een specifieke fraude afkomstig van, zo lijkt het, professionele grote organisaties. De marketingwereld is getroffen door een geavanceerde oplichting die legitieme zakelijke voorstellen van een internationaal bedrijf nabootst. Deze oplichting richt zich ook specifiek op …

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

Shares