Werken met influencers – Hoe begin ik?

Social media

Veel mensen vragen zich af hoe je begint met influencer marketing. Ik versta onder de term “influencer marketing” de promotie van producten / diensten of creëren van brand awareness via echte personen die op internet (YouTube, instagram, Pinterest, Twitter, Facebook, etc.) een specifieke groep volgers hebben of een groot bereik hebben dankzij een grote groep volgers.

De stappen om met succes met beïnvloeders / influencers te werken

1. Bepaal een doel voor je campagne met influencers

Is het brand awareness? Wil je sales? Meer volgers op jouw brandpage?

Vervolgens moet er een budget zijn voor de influencers waar je mee samenwerkt. Je zal hen per post moeten betalen of een ‘x’ aantal € voor een ‘x’ aantal posts. Dit is afhankelijk van wat jou afspreekt en de mogelijkheden die de influencer biedt.

Influencers die voor je posten in ruil voor gratis producten zijn het 80% van de tijd niet waard om mee samen te werken (alhoewel er enkele uitzonderingen zijn) want:

  • Ze nemen allerlei producten aan van verschillende merken, dus ook jouw concurrentie
  • Hun publiek / audience wordt waarschijnlijk vol gepusht met reclame posts en deze volgers letten er dan niet meer op
  • Zij doen doorgaans veel minder moeite voor het maken van een goed bericht / post. Dat is jammer want je loopt content mis dat je zelf kunt gebruiken voor je sociale media kanalen.

2. Zoeken van de meeste geschikte influencers

Het beste en meest betaalbare platform om samen te werken is op dit moment Instagram. Er zijn natuurlijk ook andere platforms waarop mensen zitten met interessante volgers. Zo zijn er duizenden private platforms (of ‘influencer facebooks’) waarmee je kan samen werken. Maar mijn ervaring is dat alles handmatig doen de beste optie is want dan heb je het meeste in de hand.

Voor het uitzoeken van influencers zijn ook veel verschillende uitgebreide tactieken voor, maar ik probeer deze post wat ‘bondig’ te laten met basis info.
Ervan uitgaande dat je gaat werken met een budget per influencer is het belangrijk dat je echt goed de tijd neemt om hun account onder de loep te nemen. (Bij post 4 product kan je wat minder kieskeurig zijn en meer ‘massief’ dm’en) Zeer veel influencers hebben tegenwoordig anywhere tussen de 20-50% gekochte volgers. Maak dus de fout niet om enkel naar de hoeveelheid volgers te kijken. Ook niet alleen de ‘likes’.

Bekijk alle metrics. (Likes, reacties, volgers) en ga voor jezelf na of dit klopt. – Staat het aantal likes in verhouding met het volger aantal? Staat het aantal likes in verhouding met reacties?

‘RED FLAGS’ 

Welke gegevens zijn een zogenaamde red flag, dus signalen dat je beter niet kunt samenwerken.

  • Het account heeft wel veel volgers, maar weinig reacties op de berichten.
  • Accounts met meer dan 30% promo posts (je herkent ze vanzelf).
  • Accounts met 2 of meer ‘kortingscodes’ in de bio.
  • Westerse accounts met erg veel Arabische volgers, of volgers met Cyrillische namen (dat is het schrift dat in het Oostblok gebruikt wordt, Russisch, Bulgaars etc.).
  • Influencers die weinig tot niet reageren op reacties / comments onder hun foto’s (want die werken dus niet aan de engagement)
  • 30-40% (of meer) van alle reacties komen van andere influencers (vaak gebruiken influencers zogenaamde private engagement groups, dan hebben ze een chatgroep waarbij elke nieuwe post wordt geshared en vervolgens andere influencers op moeten reageren en liken om een ‘boost’ te geven).

Wat is mijn werkwijze

1. Zoek influencers met goede ENGAGEMENT.
Deze vallen al gauw op door het hoge aantal reacties onder hun posts.

2. Vraag om hun statistieken, alle influencers hebben ingebouwde Instagram analytics die ze kunnen screenshotten en naar jou sturen. De Monica geuze’s etc. hebben zelfs vaak een professionele Social Media card met stats van hun complete Social Media bereik.

3. Let niet al te veel op de followers count, maar puur engagement. Je hebt er VEEL meer aan om een samenwerking aan te gaan met iemand van 10-15k followers en een super engagement dan een influencer met 50-80k followers waarvan de meerderheid een ‘passieve volger’ is.
Een groot voordeel is dat accounts met lagere follower counts ook doorgaans minder vragen voor promo posts.

Tip:
Gebruik software zoals https://socialblade.com/ om het account na te lopen.

3. Afspraken maken

  • Samenwerking
    Maak duidelijke afspraken wat betreft de samenwerking. Bedenk wat voor een soort samenwerking je wilt.. een eenmalig bedrag voor x aantal posts, voor een x aantal maanden of bijvoorbeeld een langdurige samenwerking waarbij er een % van de sales naar de influencer gaat (meer een sponsorship/affiliate deal). Bepaal het aantal posts wat gemaakt moet worden en wat hier tegenover staat. Als je nog bepaalde richtlijnen hebt voor de content, vermeld deze dan. (Maar ga niet te ver hier in! dat schrikt en de influencer af, en het wordt al gauw een zeer obvious promo post). Voorbeeld: wanneer je een armband laat promoten moet deze uiteraard wel goed zichtbaar zijn. Een richtlijn zou kunnen zijn dat je een upperbody body shot wilt waardoor de foto meer ingezoomd is en jouw product goed te zien is..
    Professionele influencers weten dit vaak al zelf, maar je zal nog versteld kunnen staan hoe vaak dit fout gaat.
  • Prijs
    Dit kan in het begin nog lastig zijn, doordat jij niet weet wat een ‘normaal’ bedrag is binnen je niche. Maar dat is voor influencers niet anders! sommige influencers vragen een absurd bedrag vragen voor posts, waar anderen juist zeer underpriced zijn.

Het hele influencer gebeuren is nog vrij nieuw (op het niveau waarin het nu plaatsvind – het is tegenwoordig een beroep). Mensen weten nog niet zo goed wat ze moeten vragen voor posts. Vergeet ook niet dat je ALTIJD kan onderhandelen. Wees wel iewat terughoudend in onderhandelen over geld – probeer in dat geval een extra post of story mention te vragen ipv. een lagere uitbetaling.

4. De content bepalen.

Op instagram heb je 3 soorten content. (IGTV niet meegerekend)
1. Foto’s
2. Video’s
3. IG stories (met swipe up link)
Als het om content gaat zijn Video’s en Swipe up stories de koning. Video’s kan je gebruiken als social proof op je website of in je FB ads.

Video – Mensen zien hun idool die een bepaald kledingstuk/makeup/product showt en kort erover praat hoe geweldig dat product wel niet is. Dit kan je vervolgens gebruiken op je website en Facebook ads.
Stories – Dit is key. Je haalt alle barrières voor de volgers van de influencer weg en ze belanden in 1 swipe op je productpagina. Bij een foto of video moeten de volgers eerst handmatig naar de insta-pagina gaan om daar vervolgens in de bio op de website link te klikken en nog te gaan ‘zwerven’ op de site.

Foto – Dit is natuurlijk de meest gebruikelijke optie in influencer posts, een groot voordeel is dat jouw account getagged wordt en mensen gelijk een kijkje gaan nemen op jouw account. Een nadeel is dat je geen links in een post kan plaatsen.

Tip:
Influencer marketing hoeft niet enkel om een product post te gaan. Wees creatief. Wat bijvoorbeeld vééééél beter kan werken voor je doel dat je wilt bereiken zijn giveaways. In tegenstelling tot Facebook is het niet verboden om een CTA (call to action) toe te voegen aan je posts om mensen jouw te laten followen, vrienden te taggen etc.

Een influencer maakt een post met een product of tegoedbon voor jouw webshop. (Zorg dat het product redelijk veel waarde heeft, zodat de post ‘viral’ gaat.). De regels zijn uiteraard dat je pas kans maakt wanneer iemand 3 vrienden tagged, en jouw account volgt.

Flinke lap tekst, maar ik kan het nu wellicht omzetten in een blogpost als content voor mijzelf.

Dit zijn geheel mijn eigen ervaringen uit de praktijk. Ik zeg niet dat dit de enige manier is van werken met influencers, maar dit is wel de manier die werkt bij mij. Voor velen is influencer marketing nog vrij nieuw.

Ik heb door de jaren heen aardig wat ervaring opgebouwd door voor wat brands een influencer strategie te bedenken en uit te voeren. Daarnaast heb ik ook geholpen het account van mijn vriendin van 2k followers naar de 120k organisch te laten groeien, sponsors binnen te halen, content maken en helpen te managen.

Bron: artikel van Michael Kwasiuk

Foto van Godisable Jacob from Pexels

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

facebook paginas samenvoegen
Social media
3
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Shares