Je Google ranking verbeteren

search-engine-optimization-1359429_960_720Als je problemen hebt om je Google ranking te verbeteren volg dan deze adviezen op. Als je werkt aan deze adviezen dan is het mogelijk om je site in de top 10 van Google te krijgen.

Stap 1: bepaal je focus keywords
Wil je hoog in Google komen dan zal je eerst moeten bepalen op welke keywords je hoog wilt komen. Welke zoektermen gebruiken je klanten om je producten of diensten te vinden? De keywords waar het hoogste zoekvolume op zit zijn het interessants, echter niet altijd! We zullen dit duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld.

Stel je hebt een hotel in het centrum van Maastricht. Met behulp van de keyword planner in Google AdWords doe je onderzoek naar relevante keywords.

Je zal zien dat er verschrikkelijk veel naar het keyword ‘hotel’ gezocht wordt. De concurrentie op het keyword ‘hotel’ is dan ook erg hoog. Het keyword ‘hotel’ lijkt interessant omdat het je ontzettend veel bezoekers kan opleveren. Maar je kunt je afvragen of het wel nodig is om goed te ranken op het keyword ‘hotel’.
Kleine kans dat iemand die zoekt op ‘hotel’ op zoek is naar een hotel in Maastricht.

Om te ranken op het keyword ‘hotel’ zal je heel veel tijd, energie en geld moeten investeren. En de kans dat je dit terug verdient is maar klein. De meeste mensen (met name toeristen) zullen namelijk op zoek zijn naar een hotel in Amsterdam en niet in Maastricht.

Je doet er dan ook veel beter aan om je te richten op de zoektermen welke het meest relevant zijn voor je business. In dit voorbeeld kan je je beter richten op zoektermen als ‘hotel Maastricht’ en ‘hotel centrum Maastricht’. De concurrentie op deze keywords is veel lager en de website bezoekers op verkregen vanuit deze keywords zullen goed converteren naar boekingen.

Stap 2: verkrijg backlinks
SEO LINKS KEYWORDSBacklinks zijn nog steeds de belangrijkste ranking factor voor websites. Als je gaat werken aan het verkrijgen van backlinks dan is het belangrijk dat je backlink profiel rustig en gestaagd groeit. Je wilt dat je backlink profiel er voor Google natuurlijk uit ziet. Als je in een dag tijd 50 linkjes naar je website hebt dan zou Google dit kunnen beschouwen als het manipuleren van haar index. Een plotselinge groei van het backlink profiel duid in de praktijk namelijk in veel gevallen op het kopen van backlinks, iets wat Google bestraft.

Je doet er goed aan om je backlink profiel in het eerste jaar met hooguit 5 linkjes per dag te laten groeien. Naar mate je site ouder en groter is kan je dit tempo na verloop van tijd eventueel opvoeren.

Stap 3: zorg voor natuurlijke anchor teksten
De anchor tekst is de tekst van een link waarop je kan klikken. Google gebruikt de anchor teksten van links om te beoordelen waar de pagina waar naar gelinkt wordt over gaat. Voor het hotel uit bovenstaand voorbeeld zijn links nodig met de anchor teksten ‘hotel Maastricht’ en ‘hotel centrum Maastricht’ om op deze keywords goed in Google te ranken.
Er is wel een grote maar: ook het gebruik van anchor teksten zal natuurlijk moeten zijn. Als het grootste deel van het backlink profiel bestaat uit links met de anchors ‘hotel Maastricht’ en ‘hotel centrum Maastricht’ dan zal Google dit als onnatuurlijk beschouwen en een penalty (een Penguin penalty) kunnen opleggen.

Een natuurlijk backlink profiel zal er in de praktijk de volgende anchors hebben:

  • De bedrijfsnaam
  • De merknaam
  • De URL als anchor
  • Willekeurige anchors zoals ‘klik hier’, ‘meer informatie’, ‘hotels Zuid Limburg’, ‘lees verder’, ’bezoek’ enz.
  • Afbeeldingen als link


Stap 4: zorg voor in-content links
Een eenvoudige en snelle manier om aan backlinks te komen is je website aanmelden bij verschillende directories zoals startpagina en de vele startpagina klonen. Links vanaf directories hebben echter weinig waarde voor Google meer. Een backlink profiel welke hoofdzakelijk bestaat uit links van directories zal zelfs eerder schadelijk zijn voor de ranking dan bijdragen aan een goede ranking.

De beste links voor je website zijn links welke opgenomen zijn in de content van andere websites. Uiteraard zal de content waarin de link naar je website wordt opgenomen relevant moeten zijn voor het onderwerp van je website. Een blogartikel waarin de uitgaansleven van Maastricht wordt behandeld zou een goede plaats zijn voor een link naar je hotel in Maastricht bijvoorbeeld. Een link vanuit een artikel wat gaat over inboedelverzekeringen zou een slechte plek zijn om een link uit te krijgen als je een hotel in Maastricht hebt bijvoorbeeld.

Links vanuit relevante content zijn zeer waardevol voor je ranking en kunnen je ranking een enorme boost geven. Links vanuit niet relevante content kunnen je ranking ernstig schaden.

Stap 5: zorg voor goede content
Content is belangrijker dan ooit. Aan de hand van de content op je website bepaald Google of de pagina relevant is voor de zoektermen. Bij het schrijven, of laten schrijven, is er een belangrijke regel: je content zal uniek moeten zijn. Het kopiëren van content wordt gedetecteerd door Google en bestraft door middel van een Panda penalty. Zelfs als je een tekst kopieert en hier en daar woorden vervangt en zinnen door elkaar husselt zal dat opgemerkt en bestraft worden. Investeer daarom in het schrijven van goede en unieke content.

Richt voor ieder keyword een aparte landingspagina in welke gericht is op een bepaald keyword. Als je een assurantiekantoor hebt dan schrijf je een aparte landingspagina voor inboedelverzekeringen, opstalverzekeringen, autoverzekeringen enz. Ga niet alle soorten verzekeringen op één lange pagina opsommen, het is dan veel moeilijker om voor de verschillende keywords goed te ranken.

Schrijf voor ieder keyword een zo uitgebreid mogelijk artikel zonder in herhaling te gaan vallen. Je schrijft op de eerste plaats voor mensen en op de tweede plaats voor zoekmachines. Hoe langer het artikel des te beter het is voor de ranking. Probeer alle aspecten van een bepaald onderwerp te bespreken en hou het prettig leesbaar.

Content is een belangrijke ranking factor, maar zonder goede backlinks zal het met de beste en meeste uitgebreide content niet lukken om goed in Google te ranken. Voor een optimaal resultaat zal je altijd moeten richten op het creëren van een goed backlink profiel en goede content.

 

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Shares