Jouw expertise delen met meer mensen

Jouw expertise wordt meer waard als je het voor jezelf houdt. Je kunt steeds weer geld vragen als je met jouw expertise één bedrijf of slechts een paar mensen helpt.

Je kunt geld vragen als je de expertise deelt in een training of als je iemand coacht. Zo heeft je expertise dus een economisch voordeel. Jouw kennis, die je alleen deelt als er voor wordt betaald. Of wordt het juist meer waard als je het weggeeft?

 

Jouw expertise delen met meer mensen

Wat is jouw doel in het leven? Wil jij overleven? Of wil je mensen helpen en echt leven?
Wil je met jouw kennis zo veel mogelijk mensen raken? Wil je mensen de mogelijkheden laten zien van de expertise die jij de afgelopen jaren hebt opgedaan?

Bereik je dit beter door jouw kennis beperkt te delen met een kleine groep mensen die er voor betaalt? Of bereik je dit door jouw expertise te delen met de wereld, vrijelijk? Of door een combinatie van deze twee?

Expertise delen

Wanneer je expertise deelt, worden meer mensen rijker. Ten eerste jij, omdat je de expertise deelt. Ten tweede, de mensen die jouw kennis ontvangen. Zij kunnen dit gebruiken in hun werk of leven.

Doordat je de expertise deelt met veel mensen, komen er meer mensen in aanraking met jou. Jij bereikt meer mensen met jouw kennis.

Dit betekent ook dat er meer mensen geraakt worden door jou. Mensen die graag meer van jou willen zien. Mensen die jou persoonlijk willen ervaren. Die jou graag uitnodigen voor een workshop, presentatie, radioprogramma of podcast.

Doordat je vrijelijk je expertise deelt, trek je steeds meer mensen aan. Is je expertise waardevol voor deze mensen? Vervul je een behoefte? Dan krijg je steeds meer aanvragen om je expertise nog meer te delen.

Je bereikt dus veel meer mensen door je expertise vrijelijk te delen. Door mensen te laten leren van de fouten die jij hebt gemaakt in het opdoen van al die ervaring. Je beweegt en inspireert mensen om iets te doen met de expertise die je deelt.

Meer mensen bereiken

Om jouw expertise te delen hoef je niet meer naar een leesblad, radio- of tv-programma te gaan. Je hoeft niet meer te vragen of je misschien iets mag komen vertellen. Vragen om aandacht en tijd.

Met het internet tot je beschikking, heb je alle vrijheid om jouw expertise te delen, continue en overal. Doe je dit goed en help je veel mensen, dan komen de ‘traditionele’ kanalen vanzelf naar jou. Dan vragen ze of zij jouw content mogen delen.

Jij hebt de controle. Dat betekent ook dat jij verantwoordelijk bent. Jij alleen en niemand anders kun je de schuld geven van het niet slagen van je missie. Je kunt de programma-makers, de gate-keepers, ‘die’ mensen, niet meer de schuld geven.

Er zijn enorm veel platformen waar je jouw expertise kunt delen. In de essentie zijn er drie manieren waarop je dit kunt doen.

Tekst

Je schrijft en publiceert. Je schrijft dagelijks. In het begin misschien alleen voor jezelf om in het ritme van dagelijks schrijven te komen. Maar zo snel mogelijk op het internet, vindbaar voor iedereen.

Hoe meer je schrijft, des te eenvoudiger het wordt. Het gaat steeds sneller en je gedachten ‘bloeden’ op het papier.

Publiceren kun je op plekken als Medium, je eigen blog, WordPress.com, blogger, Facebook, Twitter, in groepen, in forums. Er zijn zo veel plekken waar je mensen kunt raken met jouw inzichten. Kies er één en publiceer heel consequent en consistent. Dagelijks, wekelijks, zelfde dag, zelfde tijdstip, zelfde thema. Je komt in beeld.

Audio

Je spreekt jouw expertise uit en je neemt dit op. Alleen audio. Voor mensen die veel presentaties en workshops hebben gegeven is dit heel natuurlijk. Let er wel op dat je minder tijd hebt. Mensen luisteren graag naar audio onderweg, tijdens een wandeling, tijdens huishoudelijke taken, op de fiets, in de file, in de trein. Die momenten duren 20 tot 30 minuten.

Ze kunnen dan naar jou luisteren terwijl ze iets anders, gedachtenloos, doen. Op dit soort momenten kunnen ze vaak niet iets lezen of een video bekijken, maar wel naar je luisteren.

Het voordeel van audio is dat mensen jouw stem horen. Bij het lezen van jouw artikel horen ze hun eigen stem in hun hoofd. Bij het luisteren naar jouw audio, horen ze jouw stem. Dat geeft direct meer overtuigingskracht, onbewust. Zo maken ze ook kennis met jouw stem, emoties, accent, snelheid. Je maakt contact.

Je kunt deze publicaties delen op iTunes, Stitcher, Play.fm, jouw blog, Podbean, Spreaker en op nog veel meer plekken.

Video

Met de mobiele telefoons van vandaag kun je ook heel eenvoudig video opnemen. Korte momenten over de dag. Die je daarna aan elkaar knoopt. Een verhaal dat je opbouwt. Op deze manier kun je jouw expertise op een heel persoonlijke manier delen.

Mensen horen je stem, zien je bewegingen, je passie. Ze kunnen je bijna aanraken. De verbinding met jou wordt veel intenser. Jij kent ze niet, maar ze kennen jou door en door. De mensen die je video’s kijken, hebben het gevoel je echt te kennen. Je maakt de verbinding die je zoekt.

Deze video’s kun je publiceren via Snapchat, Facebook, Youtube, jouw blog, Periscope, iTunes en noem maar op.

De mogelijkheden zijn eindeloos.

Nu ben jij aan zet.

Begin met een kleine actie.

Schrijf de komende week iedere ochtend na je eerste kop koffie of thee of glas water 250 woorden. Iedere dag. Maakt niet uit wat je schrijft. Schrijf. Leer schrijven. Maak er een gewoonte van. Die 250 woorden kost je ongeveer 5-10 minuten, die ruimte heb je wel terwijl je geniet van je eerste kopje. Geen excuses.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

facebook paginas samenvoegen
Social media
3
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Shares