Te weinig klanten op je website? 10 tips om dit snel te veranderen

De reden dat er te weinig klanten en bezoekers op je site komen is vermoedelijk omdat je te weinig schrijft. Jouw site heeft te weinig nieuwe en waardevolle inhoud voor de lezer. Leer hoe je snel artikelen schrijft voor jouw Power Platform waardoor de klant wel naar jou komt.

Te weinig klanten op je site? 10 tips om snel te schrijven

Regelmatig een artikel voor jouw Power Platform schrijven is lastig. Telkens weer een onderwerp bedenken. Voldoende tips voor de lezer. Tijd om te schrijven. Toch is het eenvoudiger dan je verwacht. Volg deze stappen en schrijf dagelijks artikelen in 30 minuten.


Met alle dingen die je doet voor je klanten, werven van nieuwe klanten en de rest van je bedrijf, heb je helemaal geen tijd meer om ook nog eens artikelen te schrijven. Toch?

Goede artikelen schrijven is belangrijk voor jou als coach:

  • mensen leren over jouw expertise;
  • je wordt online zichtbaar;
  • je wordt veel beter vindbaar in de zoekmachines;
  • mensen gaan jouw informatie delen in de sociale netwerken;
  • mensen kunnen eenvoudig jouw expertise met hun eigen netwerk delen;
  • je wordt uitgenodigd om te schrijven in vakbladen;
  • het is de start voor een nieuw boek van jou;
  • klanten komen op jou af;
  • mensen krijgen vertrouwen in jou, ze kennen je al voordat ze jou ontmoeten.

Bloggen of artikelen schrijven heeft mijn leven veranderd. In 2005 maakte ik kennis met Darren Rowse. Hij schreef over geld verdienen met bloggen op problogger.net. Het ging in die beginperiode vooral over adverteren.

Schrijven om steeds meer bezoekers naar je site te krijgen. Bezoekers waarvan uiteindelijk een deel op de advertenties klikt waarmee jij geld verdient.

Ik heb hier zeker geld mee verdient in het begin, maar het was niet voldoende om er met mijn gezin van te leven. Terwijl dit echt wel kan, Darren verdiende er toen al meer dan een miljoen mee.

Eén van de belangrijkste dingen die ik toen leerde was focus. Hoe kleiner je onderwerp des te eenvoudiger het is geinteresseerde bezoekers aan te trekken. Bezoekers die dan passende advertenties te zien krijgen. Advertenties van producten waarin zij geinteresseerd zijn. Dus een grotere kans dat ze klikken.

Ik ontdekte dat dit ook gold voor het schrijven voor mijn werkgever. Door te bloggen over gehoorbescherming en oorstukjes werd ik in korte tijd gevraagd om ook te schrijven voor een andere site. Deze site had een uitgebreiden e-mail lijst en veel bezoekers die een deel van onze doelgroep was. “Het werkt echt”, dacht ik toen.

Dit was het moment dat ik uiteindelijk mijn baan heb opgezegd. “Dit kan ik ook voor anderen gaan doen.”, bedacht ik me. Dat was in 2006.

Door het vele schrijven, het aantal lezers, mijn e-mail lijst en online connecties kreeg ik in 2009 een aanbod om mijn eerste boek uit te geven bij A.W. Bruna. Met 3.000 verkochte exemplaren van Laat de klant naar jou komen een mooi succes.

Schrijven heeft mij dus veel gebracht en brengt me iedere dag nog steeds heel veel, duizenden bezoekers, lezers en volgers. Vrienden over de wereld. En niet te vergeten, klanten. Het levert mij klanten op. Klanten komen op mij af.

Als je eenmaal weet hoe, is schrijven leuk. Er is eigenlijk geen dag dat ik niet schrijf of geen zin heb aan schrijven.

Schrijven brengt structuur in mijn denken. Met schrijven en delen krijg ik ideeën van anderen om mijn eigen plan aan te scherpen.

Schrijven op papier in boekjes, plannen, 10 ideeën per dag. Schrijven achter de Macbook, PC, iPad, of Lifebook in documenten voor mijzelf, op mijn Power Platform, op Medium, voor lijsten van andere sites.

Het is dus belangrijk dat je gaat schrijven. Nog belangrijker is het dat je dit schrijfwerk online publiceert op jouw Power Platform. Dan kunnen anderen het lezen en vinden.

Hoe schrijf je nu regelmatig (dagelijks) een artikel van goede kwaliteit die jouw doelklant wil lezen?

10 tips om snel een artikel te schrijven en publiceren

1. Gewoonte

Maak een gewoonte van het schrijven. Ben je niet gewend om regelmatig te schrijven dan moet je jezelf er toe zetten. Je hebt er wat moeite mee dat je schrijfwerk straks online komt te staan en anderen het kunnen lezen. Je gebruikt veel wilskracht, zeker ook omdat je het spannend vindt.

Het is niet erg dat je jouw wilskracht gebruikt om te schrijven, maar je hebt maar een beperkte hoeveelheid wilskracht. Het is dus belangrijk dat je daar zuinig mee omspringt. Wil je minder snoepen, meer bewegen, gezonder eten, afvallen, meer verkopen, spreken… dan gebruik je daar ook wilskracht voor.

Jouw wilskracht is net als een batterij, iedere nacht laad je deze op en overdag verbruik je deze wilskracht. Je kunt de wilskracht die je gebruikt om meer te bewegen niet nog een keer gebruiken om meer te schrijven bijvoorbeeld.

Het is dus belangrijk dat je steeds minder wilskracht verbruikt om meer te schrijven. Dit doe je door er een gewoonte van te maken. Gewoontes doe je zonder er echt over na te denken. Dit kost je dus geen wilskracht meer.

Een goede manier om te bezuinigen op je wilskracht om meer te schrijven is de drempel om te beginnen te verlagen.

Maak je eerste schrijfsels kort, 100 woorden bijvoorbeeld en stop na deze 100 woorden. Je hoeft dit niet te publiceren. Het gaat eerst om het schrijven als proces.

Koppel het schrijven aan een andere dagelijkse gewoonte. Iets wat je iedere dag al doet en doe het direct daarna. Hierdoor kan je brein de éne actie koppelen aan een andere gewoonte. Denk aan na je eerste kop koffie of thee, na het tandenpoetsen, na het opstaan, na het uitlaten van de hond…. Iets wat je nu al iedere dag doet.

Voer nu langzaam het aantal woorden op. In de tweede week 200 woorden per dag. In de derde week 300 woorden per dag. Na ongeveer zes weken wordt het voor de meeste mensen een gewoonte.

Vaak kun je een aantal van deze schrijfsels samenvoegen tot één artikel dat je pubiceerd op jouw Power Platform.

En je bent onderweg.

2. Kant en klare inspiratie

Dan zit je klaar om te gaan schrijven en weet je niets. Waar moet je nu over schrijven. Een wit scherm voor jou en geen idee.

Het ontbreekt aan inspiratie….

Onzin. Bekende auteurs hebben eigenlijk nooit last van een schrijversblok. Vraag maar na bij jouw favoriete schrijver, bijvoorbeeld aan Marcel van Driel.

Een schijversblok is vluchtgedrag. Je kunt dan stoppen met schrijven want je weet niet waar je over moet schrijven.

Gebrek aan inspiratie voorkom je door te werken met lijsten van mogelijke onderwerpen. Deze lijsten produceer je op een ander moment. Je gaat 15-20 minuten zitten en schrijft alleen maar ideeën op voor nieuwe artikelen. In 15-20 minuten kun je 50-100 onderwerpen bedenken om over te schrijven.

Ga je op jouw vaste tijdstip zitten om te schrijven en weet je even niet waar je over moet schrijven, pak dan je lijst met onderwerpen er bij.

Om mijn creativiteit te trainen schrijf ik dagelijks in mijn boekje “10 ideas per day”. Ik schrijf een onderwerp op en bedenk 10 tips, 10 oplossingen, 10 mogelijkheden voor dat onderwerp. Heel vaak kom ik zelfs tot veel meer dan 10 ideeën.

Het bedenken van deze 10 ideeën traint mijn brein. Ik zorg er voor dat mijn ‘creativiteitspier’ sterker en flexibeler wordt. Het voordeel is dat je ook op lastige momenten al snel meerdere oplossingen hebt hoe je hier uit komt.

Leg een lijst aan in Google Docs of op een andere plek waar je er snel en altijd bij kunt. Een lijst met onderwerpen om over te schrijven. Vul de lijst regelmatig aan met nieuwe onderwerpen.

Voor mijn serie [ErnoHannink tips] heb ik al een hele uitgebreide lijst met onderwerpen klaar staan. Voor meer dan 60 weken staan er onderwerpen in de planning. Het onderwerp voor dit artikel staat ook in deze lijst.

3. Focus op het probleem van je klant

Weet je het diepe probleem van jouw klant dan krijg je als vanzelf inspiratie voor volgende artikelen. Je weet waar jouw doelklant tegenaan loopt, wat ze lastig vinden, waar de pijn zit. En met jouw expertise weet je ook de oplossing.

Die oplossing ligt vaak zo voor de hand (voor jou) dat je er niet eens aan gedacht had als een mogelijk onderwerp voor jouw volgende artikel.

Waarom focus op het probleem van de klant? Dat wordt toch veel te negatief allemaal.

Focus op het probleem heeft een paar redenen. In de kern komt dit neer op deze twee dingen:

  • Ons brein wordt getriggerd door negatieve dingen. Dat is de natuur. Jouw brein is continue op zoek naar gevaar waar je jezelf tegen moet beschermen. Door te schrijven over het probleem zorg je er dus voor dat het brein van de klant aandacht besteed aan jouw artikel.
  • Als we op zoek gaan in de zoekmachine, dan zoeken we door het probleem in te voeren. In de meeste gevallen kent jouw klant de oplossing niet, ze hebben een probleem. Als ze de oplossing wisten zouden ze nu waarschijnlijk niet in de zoekmachine op zoek zijn. Schrijf je niet over het probleem dan kom je op dat moment niet in de zoekresultaten naar voren.

Neem een interview af met de doelklant en ga op zoek naar het grootste probleem van jouw doelklant (voor de juiste vragen zie het Handboek Hyperspecialisatie).

Dit gesprek met je doelklant geeft je veel nieuwe ideeën voor artikelen.

4. Focus

Ga je een nieuw artikel schrijven concentreer je hier dan volledig op. Leg alles wat afleid aan de kant (leg het bijvoorbeeld achter je neer). Sluit de tabs in je browser die je niet gebruikt. Sluit meldingen van de social netwerken en meldingen voor nieuwe e-mail.

Schrijf een eerste klad versie in 20 minuten met volledige focus.

Laat het daarna rusten, loop even weg van je computer. Pak een kop thee of glas water.

5. Gebruik een outline

Een outline is het artikel in hoofdlijnen. Je schrijft in een paar steekwoorden het artikel.

Met de outline krijgt je artikel richting en de structuur wordt zichtbaar. Je hoeft nog niets in te vullen alleen maar steekwoorden.

De outline voor dit artikel was 10 ideeën voor sneller schrijven:

  1. vast tijdstip
  2. lijst van artikelen
  3. interview doelklant probleem
  4. schrijf outline
  5. schrijf blokjes tussen outline (alinea’s)
  6. schrijf de titel, bedenk meerdere, kies beste, steekwoord, eerste alinea
  7. Edit de tekst, lees na, corrigeer
  8. Zoek een afbeelding bij de tekst
  9. Vul de SEO info in.
  10. Besteed uit
  11. Klad versie in 20 minuten, totale focus

6. De alinea’s

Schrijf de tekst rondom de steekwoorden van de outline. Nu je de outline op papier hebt wordt het eenvoudig om tekst tussen de steekwoorden te vullen met de verdieping, de uitleg wat jij bedoelt met de steekwoorden. Wat moet de lezer er mee.

Schrijf korte alinea’s, niet meer dan 3-5 regels. Online lezen is heel anders dan een boek. Korte alinea’s maakt het eenvoudiger voor de lezer om te blijven hangen en door te lezen.

Niet teruglezen op dit moment. Houd je alleen maar bezig met het schrijven.

7. De titel

Nu je de inhoud hebt staan wordt het tijd voor een pakkende titel. Besteed tijd aan de titel. Het is de voordeur voor je artikel.

Als de titel niet pakkend en opvallend genoeg is komt de bezoeker niet verder dan de voordeur en wordt je artikel niet gelezen.

Schrijf meerdere titels op. Brainstorm 5-10 minuten over de titel en schrijf door. Je bent alleen maar bezig met de titel.

Denk ook aan de steekwoorden waarop je gevonden wilt worden in de zoekmachine. Het probleem van de doelklant. Dit woord/woorden moeten terugkomen in de titel.

De titels die ik bedacht voor dit artikel:

  • In 30 minuten een artikel die jouw klant wel leest
  • In 30 minuten een artikel die jouw klant vindt.
  • 12 tips om snel een artikel te schrijven
  • Wordt je online niet gevonden? Leer snel meer artikelen schrijven.
  • In de zoekmachine scoren? Leer snel meer artikelen schrijven.
  • Klanten online aantrekken? Snel meer schrijven.
  • Te weinig klanten op je website? 10 tips voor snel meer
  • Te weinig bezoekers op je website?
  • Te weinig klanten op je website? 10 tips om dit snel te veranderen

Nu kies je de beste titel uit jouw lijst.

Daarna schijf je de openingsalinea. Dit is de eerste alinea van je artikel. Deze alinea trekt de lezer het artikel in nadat ze getriggerd waren door de titel.

Deze eerste alinea maakt direct duidelijk waar het over gaat en verleid de lezer om verder te lezen.

Titel: Te weinig klanten op je website? 10 tips om dit snel te veranderen.

De eerste alinea laat het probleem terugkomen en laat de oplossing zien.

“De reden dat er te weinig klanten en bezoekers op je site komen is dat jij te weinig schrijft. Jouw site heeft te weinig nieuwe en waardevolle inhoud voor de lezer. Leer hoe je snel artikelen schrijft voor jouw Power Platform waardoor de klant wel naar jou komt.”

8. Corrigeren

Nu heb je alles geschreven. Dat was tot nu toe ook je enige focus, schrijven.

Nu is het tijd om te corrigeren. Verwijder woorden, zinnen, alinea’s die niet nodig zijn. Nu pas is het tijd om je tekst te lezen.

Lees de tekst hardop. Heb je moeite om een zin vloeiend uit te spreken? Verbeter dan de opbouw van de zin.

Verwijder jargon, vaktaal, moeilijke woorden. Denk terug aan je gesprek met de doelklant. Welke woorden gebruikte zij bij het beschrijven van haar probleem. Gebruik die woorden.

Natuurlijk haal je nu ook de stijl- en schrijffouten uit je tekst.

Lees het opnieuw. Herschrijf. Verwijder nog meer.

Nu veranderd jouw schrijfwerk in een echt artikel.

9. Afbeelding

Je bent bijna klaar. Het artikel kan bijna gepubliceerd worden, de wereld in.

Om er voor te zorgen dat het artikel er aantrekkelijk uitziet zoek je een of meerdere foto’s bij je artikel.

Laat de kernwoorden van je titel terugkomen in de tekst op de eerste foto in het artikel. Dit helpt om je artikel te laten opvallen en deelbaar te maken voor de sociale netwerkt sites als Facebook.

De bezoekers houden van afbeelding waarin ze snel kunnen zien waar het over gaat. Door een sterke afbeelding met de kern wordt je artikel al gedeeld voordat ze het zelf helemaal gelezen hebben.

Mooie afbeeldingen vind je onder andere via de sites genoemd in dit artikel De mooiste gratis foto’s voor jouw sociale media – top 10.

10. SEO check

Met de geweldige plugin van Joost de Valk (Yoast) kun je nu checken of je artikel ook goed zichtbaar wordt in de zoekmachine.

Je schrijft niet voor de zoekmachine maar voor de lezer. En tegelijkertijd wil je dat jouw artikel wel goed gevonden wordt door jouw klanten.

Met deze plugin kun je nu snel en eenvoudig controleren of je artikel goed scoort op jouw steekwoord. Het woord waarop je gevonden wordt in de zoekmachine.

Deze plugin is voor een site gebouwd met WordPress – https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Vul de focus zoekterm in, klik op opslaan en klik dan op ‘pagina analyse’.

WordPress SEO meer klanten

Nog eentje dan. Een bonus :)

11. Uitbesteden

Leer jezelf om je alleen bezig te houden met de kern. Daar waar jij het verschil maakt.

De inhoud van het artikel. Het schrijven zelf. Concentreren op het probleem en de uitleg van de oplossing.

Veel andere stappen zijn niet belangrijk voor jou en zijn bijzaken die je het beste uitbesteed. Hierdoor kun je weer concentreren op waar je het beste in bent.

Op mijn actielijst voor 2015 staat “Meer uitbesteden”

Wat kun je zoal uitbesteden bij het bloggen?

  • editen van je tekst, fouten corrigeren in je tekst
  • tekst verbeteren voor betere vindbaarheid in zoekmachine – SEO
  • foto zoeken voor bij je artikel
  • foto aanpassen met pakkende tekst (voor social media)
  • tekst klaarzetten in je blog
  • het artikel verspreiden in de sociale netwerk sites
  • andere bloggers informeren over jouw artikel

Deel jouw meest recente schrijfwerk

Plaats een link in de reacties hieronder naar jouw nieuwste artikel. Laat zien waar jij over schrijft.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Shares