Geen coach, dan uitschrijven van mijn lijst. Het werkt!
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: hyperspecialisatie
Mijn hyperspecialisatie werkt. Mensen schrijven zich uit omdat ze geen coach zijn. Dat is precies wat nodig is. Hierdoor wordt de lijst steeds beter.
Waarom is dit zo belangrijk voor mij?
Lasting List
Lasting List staat voor een deugdelijke, bestendige, doorlopende, betrouwbare lijst. Een lijst met de e-mail adressen van mensen die geinteresseerd zijn in wat jij te delen hebt.
Een lijst van namen en gegevens van mensen die (uiteindelijk) van je kopen. Ze hebben tijd nodig om vertrouwen in je te krijgen voordat ze bereid zijn om van je te kopen.
Hoe duidelijker je bent voor wie jouw tips, en vooral voor wie jouw producten en diensten bedoeld zijn en juist niet. Hoe beter de mensen op deze lijst vallen binnen jouw criteria.
Hyperspecialisatie
Daarom is het slim te gaan van een doelgroep of niche naar hyperspecialisatie. Dit betekent dat je de doelgroep nog verder aanscherpt. Zodat er maar één duidelijke focus overblijft voor jou.
Hyperspecialisatie betekent concentreren op één soort klant en één probleem van deze klant en dan de diepte in. Dan kun je deze klant ook in een veel groter gebied vinden.
Door de hyperspecialisatie kun jij precies duidelijk maken voor wie je wel werkt (de top van de markt) en dat de overige 93% van de markt dus afvalt voor jou.
Er zijn nog steeds genoeg klanten, zeker wanneer je de regio vergroot naar heel Nederland, of Europa, of de wereld. Via internet is dit eenvoudig en zijn de instapkosten laag.
Er vallen veel mensen af
Schrijf voor één klant, één persoon. Dan is de kans veel groter dat je ook precies die klant aantrekt. Met de juiste keuze. Een hyperspecialisatie waardoor het ideale klant profiel super scherp is.
Je schrijft in de taal van de klant en de woorden die ze graag horen.
Dat betekent dus ook dat je mensen die hier niet inpassen afstoot. En dat is goed!
Je wil dat de klanten zichzelf selecteren. Een natuurlijke selectie.
Je wil groot worden in jouw hyperspecialisatie. Veel mensen helpen met jouw oplossing. Dan is het belangrijk dat de mensen die zich hier niet thuisvoelen, uitschrijven van jouw lijst.
Je zoekt de mensen die de meeste baat hebben bij jou oplossing. Die er mee aan de slag gaan en bereid zijn om er in te investeren. Dit zijn ook de mensen die het snelst vooruit gaan wanneer ze met jou werken. Dat is goed voor je klant en ook voor jou.
Wees dus niet bang wanneer mensen zich uitschrijven van je lijst. Je doet het juist goed!
Je hoeft geen mensen in je Lasting List die nooit iets van je kopen.
Je hoeft geen mensen op je lijst die liever geen commerciële berichten van jou ontvangen. Zij gaan niet van je kopen.
Je hoeft geen mensen op je lijst die vinden dat je te vaak een e-mail stuurt. Jouw ideale klant heeft jouw hulp hard nodig. Ze weten dat misschien nog niet zeker. Zoeken vertrouwen. Jouw ideale klant kan geen genoeg krijgen van jouw artikelen, tips, informatie. Ze hebben jouw aanbod nodig om verder te komen. Soms in kleine stapjes.
Mensen veranderen van richting. Mensen veranderen van baan of gaan juist weer aan het werk. Er zijn honderden redenen waarom mensen geen interesse meer hebben voor jouw tips.
Overigens is de reden dat ze te veel e-mail ontvangen niet de echte reden dat ze zich uitschrijven uit jouw Lasting List. Dat is de motivatie die hij of zij gebruikt om jou te beschermen voor de echte reden.
Dank
Een deel van de mensen die uitschrijven stuur ik een kort berichtje. Een “dank je wel” dat ze me al die tijd gevolgd hebben. Succes met wat ze nu gaan doen.
Zo kreeg Renske onderstaande reactie van mij op haar uitschrijven:
“Dank je wel Renske voor het volgen de afgelopen 2 jaar. Veel plezier met jouw projecten in webdesign en onderzoek.
Mooie opmerking “Not a coach”. Dan heb ik de doelgroep goed aangescherpt ”
Ik sluit de relatie graag goed af. Je weet maar nooit wie ze nog tegenkomen of wanneer ze de focus weer veranderen zodat ze precies in jouw hyperspecialisatie vallen.
Jouw lijst
Wat doe jij om jouw lasting list duurzaam te maken? Om een lijst te krijgen met de mensen die jij graag als klant wil?
Hoe zorg jij er voor dat jouw ideale klant zichzelf selecteert?
Schrijf het hieronder.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties