Zonder doelgroep keuze mis je Facebook business
- By : Ernohannink
- Category : Social media
- Tags: doelgroep, facebook, Kies je doelgroep
Als je geen doelgroep kiest dan mis je de kans op Facebook business. Mijn eerste vraag voor jou: Zit jouw doelgroep wel op Facebook?
Doel met Facebook voor jouw bedrijf
Wat wil je bereiken met Facebook? Mijn idee is dat Facebook een enorm platform is met een grote kans dat je doelgroep daar ook zit. Of ze er al zakelijk actief zijn komen we straks achter.
Het is goed om duidelijk te krijgen wat jouw doel is met Facebook. Schrijf het eens op. Dit wil ik bereiken:
- x fans op mijn pagina
- x fans worden abonnee van mijn nieuwsbrief lijst
- x fans worden klant
- andere doelen
De kansen die ik voor Facebook zie is een platform waar mijn doelgroep (coaches) zeker zijn, ook zakelijk. Het is een plek waar ik ze kan bereiken en kan binden met groepen en pagina’s.
Het einddoel voor mij is deze coaches verleiden naar mijn website, mijn hub, mijn platform te komen. Hier schrijven ze zich in op mijn e-mails die ze dan in de inbox ontvangen. Daar kan ik het eenvoudigste fans omzetten in klanten.
Je moet helder hebben wie je wilt bereiken voor sneller resultaat weet ik nu. Wil je sneller resultaat met je bedrijf dan, moet je weten wie je doelgroep is. Die doelgroep kies jij. Je moet weten waar je ze kunt vinden.
Kies je doelgroep
Hoe kleiner je de doelgroep maakt, des te eenvoudiger wordt het voor jou om de doelgroep door en door te leren kennen. Je wilt zo veel mogelijk weten van je doelgroep.
Het is handig dat je bijvoorbeeld de waarden, angsten, wensen, behoeften en doelen kent van je doelgroep. Zo kun je altijd producten ontwikkelen die jouw doelgroep nodig heeft en direct van je willen afnemen. Natuurlijk moet je de producten nog steeds onder de aandacht brengen van je doelgroep. Dit kun je dan weer doen op Facebook bijvoorbeeld, maar vooral via je nieuwsbrieflijst.
Kiezen en ze kiezen voor jou
Jij hebt helder wie je wilt bereiken. Je leert je doelgroep goed kennen en dan spreek je de taal van je doelgroep. Je zegt precies de woorden die ze graag horen. Als het goed is zijn het de woorden die ook bij jou passen. Zo kiest de klant dus voor jou.
Kies je doelgroep in 6 stappen. Het begint allemaal bij jezelf. Als je weet waar jij voor staat kun je makkelijker de mensen herkennen die dat ook hebben.
- Leg je kernwaarden vast
- Schrijf je levensdoel op
- Wat zijn je grote kriebelende stoutmoedige doelen? Jouw GKSDs
- Maak één A4 met je ideale klant profiel
- Ontwikkel de producten voor je ideale klant
- Gebruik overal jouw tiensecondenboodschap
Wil je hier meer over weten? Lees dan Kies je doelgroep.
Doelgroep voor je Facebook pagina
Nergens is het kiezen van je doelgroep zo belangrijk als op het internet. Op het internet bepaalt de bezoeker in gemiddeld 2 seconden of ze op de pagina blijven of verder gaan met zoeken. Als deze bezoeker jouw ideale klant is, moet je hem/haar er van overtuigen dat deze pagina, deze website precies voor hem/haar bedoelt is.
Jouw Facebook pagina is vindbaar in de zoekmachine. Jouw berichten worden getoond aan een gedeelte van de fans van je pagina. Meer interactie op je bericht betekent dat meer fans het bericht zien. Het is dus belangrijk dat je zo veel mogelijk jouw ideale klant raakt met de uitstraling van je pagina, de omslagfoto, je profielfoto, en nog belangrijker de inhoud.
Een duidelijk doelgroep keuze voor je zakelijke Facebook pagina helpt je dus fans aan je te binden.
De statistieken liegen niet
Om te zien of je met de berichten op je pagina ook daadwerkelijk je ideale klant raakt kijk je naar de statistieken van je pagina. Vanaf 30 Likes krijg je toegang tot de statistieken. Je kunt dan onder andere de demografie van je Likers en van je bereik zien. Controleer je statistieken dan ook ten minste eens per maand om te zien of je nog steeds je ideale klant aantrekt.
Komt de belangrijkste leeftijdscategorie van je fans overeen met je ideale klant profiel? Zijn de meeste fans man of vrouw? Is jouw ideale klant, man of vrouw?
Raak met advertenties je doelgroep
Overweeg je te adverteren op Facebook voor meer Likes of voor meer bereik van je berichten? Opnieuw is je doelgroep keuze belangrijk. Facebook heeft daar zelfs een aparte help onderdeel voor opgezet, Opties voor doelgroepen
“Je advertentie zal het waarschijnlijk beter doen als deze wordt getoond aan de mensen die waarschijnlijk het meeste in je product of dienst zijn geïnteresseerd. Door elke advertentie te richten op kleinere, specifieke groepen mensen tegelijk, kun je je advertentie op maat maken, zodat die persoonlijker is en het publiek dat je probeert te bereiken meer aanspreekt.”
Hoe kleiner je de doelgroep maakt voor een advertentie des te groter de kans dat je deze raakt en aantrekt met je advertentie.
Hier zie je hoe nauwkeurig je doelgroep van je advertentie kunt instellen.
Facebook voor Coaches
Wil je leren hoe jij als coach Facebook kunt inzetten voor je bedrijf? Dan heb ik deze nieuwe training en e-boek voor jou Je ideale klant aantrekken met Facebook voor Coaches. 11 korte video’s waarin ik je op ieder onderdeel praktisch laat zien hoe je meer klanten krijgt met Facebook. Je krijgt ook het uitgebreide E-boek.
Credit photo epSos.de
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties