7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

Op het gebied van Facebook is één van de meest gestelde vragen: “Hoe krijg ik meer Likes voor mijn Facebook pagina?”

Maar is dit wel de juiste vraag? Want met de huidige, zogenaamde Timeline (tijdslijn) pagina indeling is het aantal Likes minder belangrijk geworden. Veel belangrijker is het of de mensen die je pagina volgen (de ‘Likers’) ook daadwerkelijk je bericht zien en daarop reageren.

facebook letters f oxymoron 4341498356 s 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

Als veel mensen op de ‘Vind ik leuk’-knop van je Facebook pagina hebben geklikt maar toch niet op jouw berichten reageren dan worden op gegeven moment deze berichten toch minder getoond bij deze mensen. Hoe zit dat?

De kwaliteit van de ‘Likers’ is dus veel belangrijker geworden. Deze mensen moet je pagina ook echt leuk vinden en de interactie met jouw berichten aan gaan. Interactie betekent hier een reactie achter laten op een bericht, het bericht delen of op ‘Vind ik leuk’ bij een bericht klikken.

Standaard wordt je bericht aan een (klein) deel van je volgers getoond. Hoe belangrijker het bericht des te meer mensen het kunnen zien in hun nieuwsoverzicht. As je bericht aan minder dan 10% van je volgers wordt getoond dan is dat te weinig.

Probeer een bereik te krijgen van boven de 20% – 30% voor ieder bericht dat je plaatst. Een reactie of een bericht delen heeft wel meer waarde dan een ‘Like’ maar uiteindelijk betekent deze interactie dat het bericht in het nieuwsoverzicht van meer volgers van je pagina worden getoond. En dat is wat je wilt.

Het grootste deel van de mensen die ooit je pagina hebben bezocht en op ‘Vind ik leuk’ hebben geklikt bezoekt de pagina namelijk noooit weer. Ze volgen alleen nog de berichten in hun nieuwsoverzicht.

Een goede verhouding van updates op je Facebook pagina is de 10-4-1 regel. Voor iedere 10 berichten naar andere sites (eventueel met link), 4 berichten over je bedrijf met links naar je site of blog en 1 bericht waar je iets in aanbied met een link naar de verkooppagina of landingspagina.

Een van je belangrijkste doelen moet meer verkeer naar je eigen website zijn. Probeer uiteindelijk fans van je Facebook pagina naar je website te krijgen en niet andersom.

Facebook is enorm groot en jouw doelgroep zit er vast ook, een goede plek dus om ze met jou kennis te laten maken. Een plek ook waar je met jouw updates vertrouwen kunt krijgen. Enkele tips dus om meer verkeer naar je pagina te krijgen.

Unieke URL

Heb je meer dan 25 Likes, of als het je eerste pagina is kun je dit gelijk doen, dan vraag je de unieke URL aan via facebook.com/username. Let op dat je hier geen fouten maakt want je kunt deze URL niet meer aanpassen.

De URL maakt het eenvoudiger voor (niet)fans om je pagina te bereiken en te onthouden. Het is ook eenvoudiger voor jezelf te onthouden als je deze wilt delen.
Kies een URL met je bedrijfsnaam en/of een belangrijk zoekwoord.

Een Facebook pagina met een goede URL en naam wordt beter gevonden in de zoekmachine.
Dus verkeer van mensen die je zakelijke Facebook pagina nog niet kennen.

Bijvoorbeeld Van Mook Schoentechniek facebook.com/Van.Mook.Schoentechniek staat op de eerste pagina in Google als je hun naam zoekt.

van mook schoentechniek 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

Kwaliteit van de status berichten

Plaats berichten die de fans van je pagina, je doelgroep, interessant vinden. Voorkom veel berichten met aanbiedingen. Plaats andere leuke berichtjes. Verras je lezers met persoonlijke of grappige status berichten tussendoor.

Bijvoorbeeld deze status berichten van Olthuis Schoenen
olthuis schoenen update 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

Vermeld Facebook pagina overal

Promoot je zakelijke Facebook pagina overal. Waar jij er al helemaal aan gewend bent dat je de pagina hebt zijn er telkens weer mensen die het voor de eerste keer ontdekken. Vermeld je pagina in de handtekening van je email, op je website, in profielen op de andere netwerk sites, in je winkel, op je visitekaartje, in advertenties (als je die nog gebruikt).

Update regelmatig

Als jij geen berichten, foto’s of video’s plaatst op je pagina dan valt deze stil. Dit betekent dat de noodzaak voor Facebook om je berichten nog te laten zien in het nieuwsoverzicht van je volgers steeds kleiner wordt.

Plaats je weinig berichten dan zie je dit gelijk terug in het bereik, zie je statistieken van Facebook (Insight)

Zie bijvoorbeeld de statistiek van mijn pagina:
regelmatig updates insights 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

Promoot je updates met afbeeldingen

Aan de opkomst van sites als Pinterest en apps als Instagram zie je hoe leuk we het vniden om foto’s te delen en naar foto’s van anderen te kijken. Dit is dus ook zo op Facebook. We zien graag foto’s van anderen, reageren er snel op en delen deze dan weer met anderen.

Amy Porterfield:

Visual marketing is about creating what I call relevant viral content — content your core audience can’t resist sharing. They’re the people who are most likely to buy from you, so focus on catering to their interests with relevant and appealing images and strong calls to action.

Deel uitspraken van de belangrijkste spelers uit jouw branche. Gebruik een foto van deze VIP en voeg de uitspraak toe. Het geeft jou ook weer meer expertise want jij volgt en deelt de belangrijkste spelers in de markt.

Laat je eigen expertise zien. Gebruik een quote uit je blog of uit je laatste presentatie, maak er een afbeelding van en vraag de lezers of deelnemers van je presentatie deze te delen. Wel vragen he, dat werkt altijd beter.

Plaats een reactie van een klant in een afbeelding, eventueel in een foto met de klant. Zorg voor een link naar de pagina met aanbevelingen of beter nog de productpagina van het product dat wordt aanbevolen.

De meeste mensen zitten op Facebook voor hun plezier. Het is een vrijetijdbesteding. Maak je berichten persoonlijk, grappig, en eenvoudig te delen.

Stel juiste vragen

Vragen resulteren in interactie. Stellingen of mededelingen laten jouw expertise zien. Wees geinteresseerd in je volgers en stel zinvolle vragen. Leer van ze.

Type vragen die je kunt stellen:

  • Eenvoudige ja/nee vragen, snel te beantwoorden door iedereen.
  • Feedback: laat iets zien wat nog niet af is en vraag om feedback. Wat vinden jouw volgers er van.
  • Emotioneel: stel vragen die wat uitdagend zijn waarbij je weet dat dit belangrijke onderwerpen zijn voor je doelgroep.
  • Waarde: een slim idee om veel aandacht te krijgen voor een lancering.

    “I just finished my new e-book and I’ll release it next week. Who wants a free copy of chapter 1? Say YES and hit ‘like’!”

updaet voor feedback 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

emotionele vragen 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

Gebruik video momenten

Maak een korte videoopname rechtstreeks op Facebook. Houd de video kort (1 minuut) en geef de kijker ruimte om het aan te vullen.

  • Stel vragen: gebruik boventstaande voorbeelden voor goede vragen die reacties uitlokken.
  • Korte tip: Geef een kleine tip (onderdeel van een artikel) hoe ze iets kunnen verbeteren met een (korte) link naar het artikel.
  • Aankondiging: een korte video waarin je een aankomend evenement aankondigt zoals een boeklancering, webinar, seminar, workshop. Geef de link naar het inschrijfformulier

Inspiratie:
Amy Porterfield
SocialAppsHQ nieuwsbrief

Meer Likes

Wat is jouw tip voor meer Likes op je pagina? Heb je een voorbeeld van een succesvolle update op je pagina, deel het hieronder.

Nog meer Likes

Let op 27 juni een webinar van 60 minuten over hoe jij meer Likes en interactie krijgt op je zakelijke Facebook pagina.
Meld je aan
Meer informatie.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

facebook paginas samenvoegen
Social media
3
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Shares