Stop het nieuws… en je blijft optimistisch

Enkele jaren geleden hebben we het abonnement op de krant opgezegd. Kort daarna ben ik ook gestopt met het volgen van de nieuwsprogramma’s op de televisie.

Er zijn een paar dingen die me opvallen met het nieuws gemaakt door de traditionele media:

  • Het nieuws is vaak sensatie, onderwerpen die vandaag van belang zijn doen er morgen al niet meer toe
  • Het is vaak slecht nieuws, oorlog, rampen, ongelukken, leed

Wil je optimistisch blijven dan is het goed zo veel mogelijk negatieve informatie uit te schakelen. Stop met het volgen van het nieuws dat de traditionele media bedrijven verspreiden en je mist al veel ellende en rampspoed.

Zoals Tim Sanders in Today we are Rich schrijft, denk ik dat het nieuws er al lang niet meer voor ons is. Het nieuws is er om de advertenties er omheen te kunnen verkopen. Dit geldt voor de kranten en voor het nieuws op de televisie.

Journalist Ted Koppel schreef al eens, een effectief nieuwsitem moet een “ladle dropper” zijn. Ofwel het moet zo zijn dat moeders de soeplepel laten vallen in de pan en naar de TV snelt om de smeuïge details te horen. Positieve verhalen halen het nieuws dan meestal ook niet, ze maken ons niet bang genoeg om de aandacht vast te houden.

Kijk de krant van een week of een maand geleden nog maar eens na. Wat is de waarde van dat nieuws?
Het grootste deel van de verwachtingen zijn niet uitgekomen. Waarom zou je daar dan mee bezig zijn?

Tim zegt dat je best wel een krant kunt lezen of naar nieuws kunt kijken. Kijk en lees dan nieuws die jouw mening verrijken en je de nodige informatie geven die relevant is voor je leven.
Zo leest leest Tim de New York Times en Wall Street Journal en bladen als Fast Company, Fortune, Success, MPI’s One+ en de Harvard Business Review.

In mijn geval lees ik geen krant. Ik lees het liefst informatie die mij interesseert, zoals over marketing, social media, leiderschap, spreken, schrijven. Hiervoor gebruik ik het web, mijn netwerk op het web en boeken dus.

Als je minder negatief getint nieuws volgt komt er vanzelf meer ruimte voor positieve informatie in ons hoofd. Omring je met positieve informatie en jij zult ook positieve informatie doorgeven aan je klanten.

Welk nieuws consumeer jij en is dat vooral positief, neutraal of negatief?

Credit: foto Elvert Barnes – Newspapers

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Stop het nieuws… en je blijft optimistisch

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shutterstock neemt envato over
Algemeen
Shutterstock neemt Envato over: Wat betekent dit voor Creatieven?

Envato heeft een definitieve overeenkomst gesloten om te worden overgenomen door Shutterstock. Deze overeenkomst wordt verwacht in het derde kwartaal van dit jaar afgerond te zijn. Envato heeft het vertrouwen in deze sterke strategische combinatie met Shutterstock. De diensten en ondersteuning die klanten gewend zijn die zal blijven bestaan, zo …

gevel Beeld en Geluid
Algemeen
Beeld en Geluid sluit vestiging in Den Haag

Vandaag (Woensdag 31 januari 2024) ontving ik het nieuws van Beeld & Geluid dat zij de vestiging aan de Zeestraat in Den Haag gaan sluiten. In dit gebouw zit (zat) het museum voor nieuws en journalistiek en er zijn (waren) diverse zalen beschikbaar voor zaalverhuur. Voorheen zat hier het Museum …

AI tekst detectie tools
Algemeen
Tools voor detectie door AI geschreven teksten

Veel mensen zijn inmiddels op de hoogte van ChatGPT en wat daarmee mogelijk is. Zodoende is het bekend dat Artificial Intelligence onder ons is en ons daadwerkelijk kan helpen. Met ChatGPT gaat het om het eenvoudig laten genereren van teksten. Maar er zijn ook andere AI toepassingen zoals het genereren …

Shares