Een zoekfunctie op je website is goud waard.
Dat staat in het boek van Aartjan van Erkel Verleiden op Internet (aff), in hoofdstuk 7 pagina 68.
Nog preciezer, Ton Wesseling zegt in dit gedeelte van het boek:
“Veel mensen realiseren zich niet of onvoldoende dat de informatie die in dit zoekvak wordt ingevuld goud waard is.”
En Ton heeft helemaal gelijk, ik had me het onvoldoende gerealiseerd hoeveel dit zoekvak waard is. Op alle sites waar ik mee bezig ben, van mijzelf of klanten staat een zoekvak. Ik weet dat ik dat zelf ook enorm handig vind op een site.
Als ik niet snel genoeg in de navigatie kan vinden wat ik zoek gebruik ik nog het zoekvak voordat ik terugkeer naar de zoekresultaten van de zoekmachine. Als ik lang moet zoeken naar dat vak of het totaal ontbreekt ben ik weg. En zo denken meer mensen. Toch?
Daarom staat op deze site aan de rechterkant onder het blokje ‘Populaire artkelen’, dit vak:
Als er artikelen gevonden zijn met de woorden waar je naar zocht krijg je een lijst van artikelen te zien met daarin vet het woord of de woorden die je zocht.
Tot vorige week deed ik zelf niets met dat zoekvak op ernohannink.nl Nu weet ik hoe handig het is als inzicht hebt in waar mensen naar zoeken op je site.
- Waar zoeken mensen naar op deze site?
- Welke informatie kun je niets over vinden op deze site en hoort er wel thuis
- Welke producten/diensten kan ik nog meer verkopen
Relevanssi WordPress plugin
Het mooie van WordPress is dat er bijna altijd wel iemand of veel meer mensen zijn die hetzelfde al eens gerealiseerd hebben. Er is al iemand geweest die heeft een plugin gebouwd die je zo kunt toevoegen.
Na wat zoekwerk had ik 2 plugins gevonden. Ik plaatste er een kort bericht over op Twitter en al snel werd me duidelijk dat Relevanssi de beste WordPress plugin hiervoor is.
Installatie is super eenvoudig, een verandering aan je thema is niet nodig. Gewoon plugin installeren en wachten op de eerste resultaten.
Je krijgt dan onder het kopje dashboard, aan de linkerkant in de admin kant van je WordPress site, een optie “User searches”
Zoekopdrachten en gevonden resultaten
Als ik nu, na een week, op User searches klik dan zie ik het volgende:
Een aantal opvallende punten.
LinkedIn en Linked In
Ik gebruik altijd ‘LinkedIn’ zo staat het ook op de site.
Je spreekt het uit als LinkdIn, dus 1 woord en slikt de ‘e’ een beetje in. Wat ik vaak hoor is dat mensen het uitspreken als Linked In, waar juist veel aandacht is op de ‘ed’ en ‘In’ apart klinkt.
Wat ik nu in de zoekresultaten terug zie is dat mensen dat dus ook zo zoeken ‘Linked In’, 2 woorden. Nog nooit over nagedacht.
In de zoekmachine van Google is het al zo ingeburgerd dat ze automatisch de resultaten van LinkedIn laten zien, ook als je ‘Linked In’ invoert.
41 keer werd er gezocht naar “linkedin” en deze mensen kregen 92 gevonden resultaten.
Er werd 21+18 = 39 keer naar “linked in” gezocht en deze mensen kregen maar 2 gevonden resultaten. Gelukkig in ieder geval nog 2 en kunnen ze van daaruit verder.
Doelgroep
Het woord doelgroep komt wel terug met resultaten maar is veel belangrijker voor mij dan ik eerst had bedacht. Natuurlijk met mijn nieuwe boek Kies je doelgroep (komt eind 2011) maar ook omdat het een belangrijke stap is in het proces van klanten aantrekken.
Daar heb ik al aan wat gedaan door een landingspagina te maken over doelgroep. Dit is belangrijk voor ernohannink.nl en verdient nog meer artikelen die meer vertellen over die keuze.
Welkomstab
Het woord welkomstab komt terug in de lijst onsuccesvolle zoekopdrachten. Dit terwijl dit gaat over de welkomstab in Facebook en ik daar meerdere artikelen over heb. Zelf gebruik ik het woord ook. Alleen heb ik het (nog) niet gebruikt in een artikel. Stom zeg.
Verbeteringen
Als je nu een woord hebt gezocht en dat wordt niet gevonden, verschijnt er dit:
Dat kan beter. Hier wil ik nog een zoekvak onder zodat je gelijk opnieuw kunt zoeken. Volgens mij is het bovenstaande scherm een afhaakmoment van de bezoeker. De bezoeker is teleurgesteld in wat die te zien krijgt.
Dit ga ik binnenkort aanpassen.
Zoekwoorden toevoegen
Verder natuurlijk de zoekwoorden toevoegen aan artikelen die wel van belang zijn maar nu niet gevonden worden. Dus “linked in” toevoegen als tag op de artikelen met “linkedin”. En “welkomstab” toevoegen aan de artikelen over Facebook als ik het over deze tab heb. Eventueel een artikel over “wiki” schrijven.
Resultaten tonen tijdens intypen
Uit het boek van Aartjan haal ik dat Fonq de zoekfunctie verbeterde en daar 49% meer verkoop uithaalde ten opzichte van de bestaande zoekfunctie. Zij laten nu de zoekresultaten zien tijdens het typen. Je kunt dit testen op barbecueswinkel.nl bijvoorbeeld, een shop van Fonq. Dit leverde EUR 330.000 extra omzet op voor de 5 webshops waar ze dit getest hadden.
Wow!
Geen idee of hier al een WordPress plugin voor is. Ga ik naar op zoek.
Resultaten mailen
Ton stelt voor het overzicht van zoekresultaten eens per week te mailen. Dat ontbreekt in Relevanssi. Nu kijk ik dus regelmatig naar de resultaten en probeer snel te reageren.
Aartjan en Ton
Je vindt Aartjan ook op Schrijven voor internet, zijn blog, met handige tips voor jouw website. Je vindt Ton via wesseling.net, het hoofdstuk ‘Deze site begrijpt mij’, is geschreven door Ton Wesseling.
Het boek heb ik helemaal gelezen en binnenkort zal ik een volledige review maken over zijn boek, Verleiden op Internet (aff).
Doe jij al iets met de zoekopdrachten op je website of blog?
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties