Social Media moet je gewoon doen zegt Nicole Verburg in haar presentatie. Lijntjes kort houden en snel handelen. Door te doen en de foutjes er snel uit te halen leer je enorm veel.
Eens per maand organiseren we de social media club Amsterdam #smcadam. Iedere maand hebben we weer een spreker die zijn of haar verhaal doet in relatie tot social media, of real time communicatie zoals David Meerman Scott zei tijdens de 16e SMC Amsterdam. Want welk bedrijf wil nu niet real-time communiceren met zijn klant?
Aangezien het bijna zomer is hebben we voor een zomerse locatie gekozen, het strand van IJburg, ofwel in de Kapel van IJburg. Een bijzondere locatie die volgens ons goed bij de sfeer van rituals past:
“Rituals is based on Ancient Eastern Rituals.
Happiness can be found in de the smallest of things.”
Nicole Verburg (@nicoleverburg) van Rituals gaat de ruim 50 bezoekers vertellen over hoe zij social media inzetten.
Ze zijn nu 1,5 jaar bezig met social media en hebben al een aantal goede resultaten. Zo hebben ze ruim 16.000 leden op Hyves, ruim 6.000 volgers op Twitter en 15.000 fans op Facebook. De gestelde doelstellingen voor deze platformen hebben ze ruim overschreden.
Wat kun je met social media volgens Nicole:
Informeren
- Nieuwsgierig maken voor nieuwe producten
- Delen van informatie over nieuwe producten
- PR thema’s
- Promoties
- Evenementen
- Nieuwe landen, winkels, Shop-in-Shop
- Lokale activiteiten
Interactie
- Co-creatie
- Onderzoek
- Consumentenservice
Uit onderzoek bleek dat 71% van de Rituals fans al op social media zit. Dit was de belangrijkste reden om het te gaan Doen!
Vernieuwde website en shop
Op de dag van deze presentatie (15 juni 2011) is de nieuwe site en webshop online gekomen.
De shop is totaal geïntegreerd in de website. Mooi gedaan.
Hyves
De Ritual Hyve was er al. Een enthousiaste fan had deze Hyve opgezet en overgedragen (tegen een kleine vergoeding) aan Rituals.
Nicole vertelt ons dat we nog steeds op Hyves moeten letten. Ze hebben er zeer positieve ervaringen mee.
Zo hebben ze een succesvolle actie samen met Hyves gedaan. Ze hadden een Gold Member actie, je kon een foto uploaden van jouw ultieme zomermoment. De aantallen van gelezen blogs en kliks lagen rond de 20.000.
Hyves heeft een hoge interactie en de betrokkenheid is hoog. De leden denken graag mee met Rituals.
Nadat ze hier anderhalf jaar geleden mee zijn gestart heeft Rituals nu al 15.000 fans op Facebook.
Nicole liet ons een deel uit de Facebook statistieken zien, welk deel bijvoorbeeld uit Nederland komt (ruim 2.000) en welke stad de meeste fans vandaan komen (Lissabon).
Er is veel interactie op het prikbord. Berichten van fans en Rituals staan door elkaar. Rituals reageert op vragen en foto’s.
Ze gebruiken ook aparte toepassingen voor de promotie bij de opening van een nieuwe winkel. Twee voorbeelden in Duitsland staan op de Facebook pagina. Je kunt een voucher downloaden of printen voor een geschenk, op te halen in de winkel. Zo proberen ze ook de winkels te betrekken bij de social media acties.
Foto actie
Je kon oktober 2010 een foto uploaden naar Facebook van jezelf met vrienden in de badkamer met Rituals. De foto met de meeste ‘Likes’ kreeg een volledig verzorgd weekend naar Amsterdam voor de maker en 3 vrienden. Dit heeft ruim 60 foto’s opgeleverd en de winnende foto van Aleida uit Spanje had 500 ‘Likes’.
Bdaywall via Facebook connect
De BDayWall is een actie die ze hebben opgezet om een persoonlijke, mooie verjaardagsgroet te laten plaatsen bij je vrienden. Plaatsen nog 10 vrienden zo’n verjaardagsgroet dan krijgt de jarige een Rituals pakket.
Tijdens de bijeenkomst hebben we als een van de eersten deze Birthday Wall actie gezien.
Op Twitter (@rituals) hebben ze nu een tweetal retweet acties gedaan. Je kon een Rituals product winnen. De actie had een winkelwaarde van EUR 80,00 en heeft 600 retweets opgeleverd. Ook hier weer veel actie en interactie met de volgers. Je ziet ook dat Twitter gevolgd wordt met monitor software.
Ook mooi was de foto met een tweet van een tevreden klant in de winkel. Zo probeert Rituals alle kanalen te combineren. Social Media staat in verbinding met alle andere communicatie.
FourSquare
Met de Rituals winkel aan de Kalverstraat is een test gedaan op FourSquare. Als je incheckt kon je een product krijgen. Hier is geen gebruik van gemaakt. Ze onderzoeken hoe ze dit kunnen veranderen, bijvoorbeeld op een andere locatie en meer promotie op de andere platformen en doen dan opnieuw een test.
YouTube
Rituals is enkele dagen geleden gestart op YouTube. De video van de promo voor de BDaywall campagne is hier net gepost. Er staan dus nog geen andere video’s en de eerste reacties en volgers zullen hier ook wel komen.
Tip van mij: gebruik ook hier de mooie Rituals achtergrond. Gezien de uitstraling van de profielen op de andere netwerken zal dit wel snel gebeuren.
Rituals en social media Presentatie
Jammer genoeg is de presentatie niet beschikbaar voor publicatie op het web. Volgende keer er zelf gewoon bij zijn voor de details en scoops
Een mooi en open verhaal van Nicole Verburg over Rituals en social media. Waarbij ze een strakke weekplanning heeft wat er op alle kanalen aan berichten worden geplaatst. Hierin werken ze samen met BrandWriters.
PR
De zondag voor deze #smcadam was Rituals nog in het 8uur NOS journaal. Rituals was in beeld maar het ging vooral over de manier waarop de winkels zijn aangesloten op de cloud. Raymond Cloosterman werd geinterviewd over Cloud Computing.
Tweets tijdens 17e SMC Amsterdam
Wat kan ik hier als zelfstandige mee?
Nu heb je dit verhaal gelezen en alle voorbeelden gezien van Rituals en denk je misschien, “Ja maar, dat is Rituals een grote retail keten. Dat kan ik niet vergelijken met mezelf als zelfstandig professional.”
Wat je wel kunt doen is de leermomenten er uit halen. Verder is het zo dat Rituals dit alles ook bereikt heeft met betrekkelijk kleine marketing budgetten. Er zijn geen bedragen genoemd maar Nicole was duidelijk dat het grootste deel van de begroting naar de uitbreiding van winkels gaat (stenen) en ontwikkeling (nieuwe producten).
Door studenten met stageopdrachten laten ze allerlei onderzoeken uitvoeren. De resultaten van deze onderzoeken gebruikt Nicole dan weer om de ervaring te verbeteren, nieuwe producten en ook voor de PR.
Een van de belangrijkste leermomenten die ik je wil meegeven staat al in de titel.
Durf!
Je bent een zelfstandige, de lijntjes zijn altijd kort en je kunt dus snel schakelen.
- Durf, en begin gewoon.
- Maak foutjes
- Corrigeer deze zo snel mogelijk
- En probeer opnieuw.
Zoals Nicole al zegt, de andere optie is een half jaar onderzoek doen, praten met veel mensen en dan starten. Wie weet is de concurrent je dan al voor.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties