No follow links toch goed voor ranking

Alweer een tijdje geleden kwam Google met de mogelijkheid om links / verwijzingen de “no follow” classificatie mee te geven. De links die een nofollow in de html als tag hebben die worden niet gevolgd door Google en zodoende heb je eigenlijk geen voordeel met die link wat betreft de linkbuilding inspanningen naar jouw website. Want zoals de meesten van jullie nu wel weten, het is voor Google heel erg belangrijk dat een website veel links heeft vanuit externe sites (off page optimalisatie) om te bepalen hoe hoog jouw pagina scoort bij de zoekresultaten. Ik schreef hier eerder een artikel over op de AdCon site; nofollow link.

Vaak weet je vooraf niet bij het toevoegen van een link naar jouw site op andermans site of je dan een do-follow of een no-follow link hebt gekregen. Achteraf kun je dit zien door in de html-code te kijken. Dan zie je achter jouw link bijvoorbeeld staan Rel = Nofollow. Bij een aanvraag voor een link of bij linkruil moet je dus wel aangeven of het om een dofollow of nofollow link gaat. Want een nofollow hyperlink zou qua SEO waardeloos zijn.

Maar wacht. De laatste tijd zijn er opeens andere geluiden te horen in SEO land. SEO experts hebben nu het idee dat ook de no-follow links wat Google betreft toch mee tellen. Google volgt dit type links dus niet, maar later blijkt dat deze link toch een positieve invloed heeft op de ranking.

Standaard werkwijze van Google is dat zij kijken naar de populariteit van jouw website op basis van verwijzingen die andere sites naar die website maken. Met veel links krijg je een hogere ranking en zul je dus beter vindbaar zijn omdat je een betere positie krijgt bij zoekopdrachten. Nu blijkt dat zelfs links met een nofollow kunnen bijdragen aan die ranking zolang de link is geplaatst op een gelerateerde website. Helaas zijn harde bewijzen niet beschikbaar, maar SEO specialisten hebben wel gemeld zelf deze ervaring te hebben.

Conclusie: zie je op een gerelateerd blog of een gerelateerd artikel de mogelijkheid om een reactie met een link te plaatsen? Dan zou ik dit doen zelfs wanneer je dan “slechts” een no-follow link kunt krijgen.

Ik denk zelf dat een no-follow link inderdaad meeteld, aangezien ik zelf een nieuwe website in rankings heb zien stijgen. Hoe veel een no-follow link ten opzichte van een do-follow link meeteld is mij alleen verder niet duidelijk.

Ik denk dat de hele discussie follow/no-follow ook niet zo interessant is uiteindelijk en dat google ook steeds meer zal gaan kijken naar bedrijfsnaam/merknamen in combinatie met de juiste content. We gaan het zien.

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Shares